Opera nyní nativně blokuje reklamy

Záměr o implementaci blokátoru reklam („adblocku“) nativně přímo do prohlížeče byl znám již dopředu, avšak nyní je možné této funkce v prohlížeči Opera využít naostro ve verzi 38.0! Do prohlížeče již tedy není nutné doinstalovávat externí doplňky. Mimo jiné přináší prohlížeč i další podstatné novinky, jako například menší náročnost na spotřebu energie/výpočetní výkon.

A funguje to vůbec?

Prohlížeč po aktualizaci sám nabídne zapnutí blokátoru reklam spolu s možností odstavení dočasný podobných doplňků. V porovnání s mnou dříve užívaným Adblockem je efektivita blokátoru obecně menší (zejména u českých distributorů reklam), ale to zřejmě bude způsobeno seznamem blokovaných zdrojů. Na pravé straně adresního řádku se pak po spuštění objeví ikonka blokátoru, kde se po kliknutí na ni zobrazí stylový graf značící počet doposud blokovaných reklam – těžko říct, k čemu mi toto bude, ale spíše se jedná o funkci pro přesvědčení uživatelů o používání doplňku.

Opera nyní nativně blokuje reklamy

Blokátor je naštěstí také možné vypnout na vybraných stránkách, jejichž seznam je možno specifikovat. Pokud tak zabrousíte do nové části nastavení pro blokátor v možnostech aplikace, zjistíte, že jsou zde prozřetelně již přednastavené hodnoty pro vynechání blokování reklam na stránkách vyhledávače Google, sociální sítě Facebooku a dalších – je však možno je odstranit a blokovat reklamy i na nich. Je zde také možnost využití listů s definovanými pravidly pro blokaci (například EasyList).

Opera nyní nativně blokuje reklamy

Je otázka, jestli na tento krok nějak zareaguje král internetové reklamy Google, jelikož jádro prohlížeče původně pochází právě od něj a implementovaná funkce pro blokování jeho reklam asi nebude úplně příjemným krokem.

Pozitivním přínosem nové verze je tedy mimo jiné určitá časová úspora za nepotřebnou instalaci dalšího doplňku do prohlížeče od třetí strany, což je fajn vzhledem k implementaci přímo od vývojáře. Z negativ jsem si všiml (ale rozhodně to nemusí souviset konkrétně s blokátorem), že po uplynutí určitého času při poslechu hudby na Spotify dojde k přerušení a „pádu“ webové aplikace – těžko říct, co k němu vede, dříve se toto nestávalo a běžně zde reklamu neblokuji. Také je zvláštní, že blokátor cosi blokuje na tomto webu – po zkoumání jsem zjistil, že blokuje skripty pro analýzu statistik návštěv (Google, Toplist a další).

Blokuješ reklamu? Tak to opravdu není hezké!

Dovolím si ještě k reklamám na internetu malou vsuvku – je otázka, zdali se reklamy či naopak jejich blokátory v budoucnu nějakým způsobem změní, jelikož poslední dobou správci webů stále častěji nějakým způsobem „penalizují“ uživatele blokátorů reklam, kteří jim blokováním znesnadňují příjmy plynoucí z provozu webu. Já osobně v určitých případech nechápu, jaký má smysl provoz reklam na webech, kde je jistota, že vzhledem k druhu uživatelů dojde k masovému blokování reklamy, ale budiž, pokud je reklama v rámci mezí a neomezuje/nezatěžuje uživatele, pak absolutně nejsem proti, spíše naopak. Často je to poslední dobou bohužel obráceně a než se zbavíte všech reklam, tak člověka obvykle přejde chuť cokoliv na daném webu číst či sledovat, a to je špatně. Při blokování si následně vyslechnete brek správců webu, že nemají finance na provoz. Možná by pak bylo výhodnější zavést možnost nějakých podpůrných příspěvků typu Flattru, jejichž zaslání by muselo být ultra jednoduché a intuitivní pro každého. Zatím však k masivnímu rozšíření podobné služby nedošlo (obdobou je pouze tlačítko pro příspěvek přes PayPal, který dnes však zdaleka stále nemá každý). Pokud má web pro uživatele přínos, jistě by byl ochoten nějakou částkou přispět sám od sebe ať už z dobré vůle, či z potřeby předplatit si nějaký tarif, který by však nesměl být předražený. Takové stanovení ceny tarifu je pak ale velkým problémem, protože každý má ze služby jinou výši užitku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *